|
|
|
Citroën
C6
-
le dernier chef-d'œuvre de Citroën
Hydractive
versjon 3+
Alle
versjoner av Citroën C6 har «Hydractive
3+».
Her presenteres et kort resumé av de ulike versjonene av
Citroëns hydraulikk-system gjennom tidende.
Det hydropneumatiske
fjæringssystem er utviklet av den franske brilliante oppfinneren
Paul Ernest Mary Magès,
født i 1908, død 1999 i en alder av 91 år. |
Paul Magès
|
- Artikkel
skrevet av Trond B Svendsen, Oslo, den 09/12/2023 |
Innledning
Citroën har siden
midten av forrige århundre vært kjent for sin komfort. Deres
fjæringssystem kombinerer en gassfjæring med en hydraulisk
enhet. Det er derfor et mer avansert system enn både tradisjonelle
støtdempere og systemet med luftfjæring.
Selv har jeg hatt flere Mercedes med luftfjæring, men det er ikke
snakk om at de når opp til Citroëns geniale system. Fjæringskarakteristikkene
er meget forskjellige. I en en Citroën oppleves i mye større
grad en følelse av å «sveve» på et persisk
teppe.
Gassen som Citroën benytter er nitrogen, og oljen er en spesiell
hydraulisk oljetype. Det franske oljeselskapet TotalEnergies leverer slik
olje til C6 (og C5) under navnet LDS, som er orange av farve. Til tidligere
modeller ble en grønnfarvet olje, såkalt LHM, benyttet. Disse
to oljene er ikke kompatible og må ikke blandes!
Hydraulikk-systemet hos Citroën har gjennomgått betydelige
forbedringer gjennom tidene.
Om vi sier at første generasjon, gjerne klat «hydropneumatique
classique», betegnes som «0», benevnes senere generasjoner
som Hydractive henholdsvis «1», «2», «3»
og «3+»
Hydropneumatique vs. Hydractive
Forskjellen på Hydractive og det opprindelige
systemet «0» er at med Hydractive ble en elektronisk styring
innført. Det hadde ikke «0».
Hydractive 3 var en vesentlig videreutvikling av de tidligere versjonene
«1» og «2». Versjon «3» ble introdusert
på modellene Citroën C5 og Citroën C6. Versjon «3»
har 3 kuler pr. aksel, i motsetning til versjon «2», som bare
har 2.
Hydractive 3
er en mer avansert versjon
enn de tidligere versjonene ved at den fikk bedre elektronisk styring
og økt respons på ulike kjøreparametere :
Det nye styringssystemet kan analysere et bredere utvalg av kjøreparametere
for å justere fjæringen på en mer intelligent måte.
Bestående av en « Bloc Hydro électronique Intégré
(BHI) », integrerer denne nyheten en elektronisk boks, en autonom
hydraulisk trykkgenerator og en elektrisk motor. BHI kontrollerer senkningen,
det vil si bilens høyde, og dermed tyngdepunktet, til kjøretøyet
med 15 mm over 110 km/t, noe som forbedrer kjøretøyets stabilitet,
reduserer forbruket og reduserer følsomheten for sidevind.
BHI styrer også kjøretøyet i en høy posisjon
(+ 20 mm) under 60 km/t med en deformert veibane. Bakkeklaringen øker
for å gi større klaring.
Den er designet for å være mer energieffektiv enn Hydractive
2 og reduserer drivstofforbruk og CO2-utslipp.
For eksempel, fra 110 km/t senkes bilen med 15 mm foran og 11 mm bak for
å gjøre den mer aerodynamisk.
Kulene på tidligere versjoner var runde i formen og grønne
av farve. Fra og med Hydractive 3 er de blitt ovale i form og grå
av farve.
Den viktige forskjellen på dette er at de grønne bruker grønn
LHM olje, mens de grå bruker orange LDS olje.
Hydractiv
3+
Hydractive 3+ er en ytterligere
forbedring av Hydractive 3. Denne versjonen ble introdusert senere, og
den ble tilgjengelig på noen av Citroëns toppmodeller.
Hydractive 3+ medførte enda finere og raskere justeringer, noe
som forbedret kjøreegenskapene og komforten ytterligere, samtidig
som den ga høyere drivstoffeffektivitet.
For Citroën Xantia Activas vedkommende er det ikke direkte Hydractive
som gjør at den kan svinge uten å krenge, men ytterligere
ekstra sylindre som kobles til krengningsstabilisatoren.
Citroën var derfor en pionér når det kom til aktivt
å motvirke krengning.
Merk at, i motsetning til C5, har det hydraktive systemet på C6
trukket på noen teknologier fra activa-systemet. Det betyr at dempingen
tillater opptil 400 tilstandsendringer per sekund, hvor beregningen er
forskjellig for hvert hjul og en fjerde sfære utstyrer for- og bakakselen
for mer fleksibilitet i fleksibel modus.
Citroën C6 i utgavene
V6 bensin og 2,7 og 3,0 V6 HDI dieselmotorer er utstyrt med den mest sofistikerte
varianten av den hydropneumatiske fjæringen.
Det er i hovedsak det samme som Hydractive 3+, bare at de har en ekstra
elektronisk kalkulator som virker på hver kule uavhengig, og ikke
på akselen.
Et kort tilbakeblikk på de tidligere versjoner :
Hydropneumatique
classique ("0")
Første hydrauliske fjæring i historien,
den har ennå ikke markedsføringsnomenklaturen. Det er kun
4 kuler her og det er derfor ikke mulig å endre dempningsinnstillingen.
Alt er helt mekanisk og for- og bakaksel er knyttet til samme krets.
Hydractiv
1
Den første versjonen
av Hydractive ble introdusert på slutten av 1980-tallet på
modeller som Citroën BX og Citroën XM i første omgang.
Den bruker nå elektronikk gjennom sensorer og en datamaskin som
handler i henhold til dem. Kalibreringen av fjæringen utføres
ved hjelp av en hydraulisk trykkregulator og foreløbig ikke av
dedikerte kuler. Man har således allerede muligheten til en modus
som tillater oppstramming av fjæringen.
Hydractiv
2
Versjonen Hydractive «2» ble utviklet
for å forbedre fjæringsytelsen ved å integrere nye sensorer
(rattvinkel, hjulvandring, hastighet, bremse- og gasspedaltrykk) og et
økt antall kuler (6 totalt). Den ble introdusert på 1990-tallet
på modeller som Citroën Xantia.
Denne versjonen hadde raskere justeringer og mer presis respons på
forskjellige kjøreforhold. De to akslene er nå adskilt, slik
at det kan stilles inn en annen kjørehøyde på hver
av dem.
En manuell sportsinnstilling dukket opp, og avstivningen kan derfor styres
av føreren. Tidligere var den var automatisk.
Videre ble innført et system for «anti-synk», bestående
av noen ventiler som adskiller den hydrauliske hovedkretsen fra akslene,
slik at trykket ikke avtar, og bilen dermed ikke synker sammen når
den parkeres og motoren slås av. Da faller jo trykket fra pumpen,
og det gjorde at de tidligere bilene «sank sammen» eller reduserte
sin høyde over bakken til minimumsnivå.
Diagrammer
C6
forakseloppheng

|
(1): Hydraulikk-kule,
høyre foran
(2): Fjæring sylinderarm
(3): Sentralbord
(4): Sensor
(5): Akkumulatorkule
(6): Hydraulikk reservoir for LDS |
|
|
Diagram av den
bakre fjæringsakselen

|
(15 & 16): Sensorer
(17): Bakre stabilisatorstang
(18): Kuler med funksjonen til et elastisk element
(19): Hardhetsregulerende kuler
(20): Bakre stivhetsregulator
(21): Bakre sylinder-stempel |
|