|
|
Hydropneumatique
på Citroën C6
Citroën C6 er utstyrt
med et hydropneumatisk fjæringssystem direkte nedarvet fra den mindre
modellen C5, men der er visse forandringer :
Styrt avfjæring gjennom 16 tilstander tillater opp til hele 400
tilstandsforandringer pr sekund hvor kalkulasjonen er individuell for
alle fire hjulene og som holder orden på den generelle oppførselen
av bilen på veien. Ekstra kuler på for- og bakstillingen hjelper
til med større fleksibilitet
Unik
komfort og unik sikkerhet
Hydropneumatisk fjæring, eller hva som ofte omtales som hydraulisk
fjæring, er en Citroën-patent som så dagens lys allerede
i 15CV modellen i 1954, og senere anvendt uavbrutt frem til dags dato.
Kjendte modeller som DS/ID, SM, GS, GSA, BX, CX, XM, Xantia, C5 og C6
har alle dette systemet. Den første utviklingen av hydropneumatisk
fjæring oppstod i 1944 og var tiltenkt 2CV-modellen, men ble først
altså anvendt noen år senere. Det var særlig i DS-modellen
som kom i 1954 hvor dette systemet virkelig ble anvendt.
Ved bruk
av elektronikk, ble systemet gjort aktivt og samtidig døpt om til
"Hydractive". Hydractive finner vi i modellene fra og med XM.
Ved hvert hjul er der en kule, som erstatter den konvensjonelle fjæren.
Kulen er delt i to rom av en membran, hvor det er hydraulisk olje (grønn
LHM) på den ene siden, og gass (nitrogen) på den andre siden
Hva
er så fint med dette da...?
Effekter
ved hydropneumatisk fjæringssystem berører både komfort,
sikkerhet og pålitelighet.
Komfort. - Mange tenker
nok først og fremst på den store kjørekomforten som
hydropneumatisk fjæring gir, hvor man nærmest får følelsen
av å "sveve" som på et teppe over ujevnheter i veibanen
i forhold til konvensjonell fjæring.
Sikkerhet. - Men systemet
har en annen side som må betegnes som vesentlig i relasjon til sikkherhet:
Hydropneumatisk fjæring gir nemlig en helt unik vektfordeling i
bilen.
En korrekt vektfordeling på alle fire hjulene er vesentlig med hensyn
til bilens kjøreegenskaper og opptreden i unnamanøvere og
på ujevn eller svingete vei.
Vi kjenner vel alle den feriepakkede bilen, med nesen i været og
bakenden subbende i bakken ...
Denne feriepakkede bilen er livsfarlig i mange situasjoner. Med hydropneu-matisk
fjæring vil denne ujevne vekt-belastningen fordeles utover på
alle bilens fire hjul, takket være den hydrauliske oljen i systemet
som utligner trykket i systemet. En feriepakket Citroën vil derfor
være helt horisontal i sin posisjon.
Dette gir flere sikkerhets-aspekter. En bil med hydropneumatisk fjæring
kan kjøre på tre hjul! Vi skjønner at neppe mange
sjåfører tenker å gjøre akkurat det med vilje,
men hva skjer når f.eks. et dekk eksploderer eller punkterer da?
En Citroën vil i det tilfellet opprettholde sin kurs rett frem og
derved unngå farlige situasjoner som ellers kunne oppstått.
Hydropneumatisk fjæring gjør også at bilens bakkeklaring
holdes konstant.
På C6 anvendes elektronikk som også senker bilens bakkeklaring
ved kjøring på motorvei for å redusere luft- motstanden.
Stor driftssikkerhet. Citroëns
hydropneumatiske system er enkelt og meget driftssikkert. Det er sjelden
feil på dette systemet.
Levetiden på kulene var beregnet til 50 000 km for modeller før
år 2000, mens på senere modeller er levetiden på kulene
200 000 km.
Det er viktig å skifte disse som fore-skrevet, både av sikkerhetsmessige
årsaker, men også for å hindre andre følgeskader
på bilen ved at fjæringen ikke er intakt. Det er ikke store
kostnader forbundet med å skifte disse kulene, da operasjonen er
ganske enkel.
Komponenter
Det hydropneumatiske fjæringssystemet drives av en pumpe som igjen
drives av bilens motorkraft med rem, akkurat som dynamoen.
Efter pumpen sitter en akkumulator, som sørger for å opprettholdet
et jevnt og meget høyt trykk i systemet.
Funksjoner
Dette trykket gir, avhengig av modeller i ulike epoker,
kraft til fjæringssystemet, til assistert servostyring, til bremsesystemet,
og til styring av clutch og girkasse.
Oppfinneren Paul Magès
Hydropneumatisk fjæring ble oppfunnet av ingeniør
Paul Magès ved Bureau d'études hos Citroën mot sluttet
av annen verdenskrig.
Andre bilmerker
Citroën hydropneumatiske system er solgt til anvendelse
på bakhjulene til Rolls Royce. I 1966 presenterte Mercedes Benz
sin nye modell 300SEL 6.3 med slik hydropneuma-tisk fjæring, også
kun på bakhjulene. I 1989 fikk også Peugeot 405 modellene
GRx4, SRx4, Mi16x4 og T16 systemet.

|
|

|
|
|
 |
|

En dobbel menbran av gummi
skiller ad gass og olje.
Gassen er nitrogen, og
oljen er LHM |
|
|
 |
|
 |
|
|
 |
|
|
|