|
|
Litt
historie rundt hydraulisk system :
Systemet ble oppfunnet av Paul Magès like efter 2. verdenskrig,
og han planla dette egentlig for 2CV-modellen..
1954: Traction 6-H
Første bil utstyres med systemet. Det var en 6-H i 1954 (Traction
15-Six-H).
Systemet ble anvendt bare på bakstillingen, og oljen var av typen
LHS.
En 15-Six fotografert av Trond B Svendsen på Franske Bilers
Dag på Burud 3. juni 2018.
1955 DS 19
Paul Magès's "bombe" ble vist på Salon de l'Auto
i oktober 1955 i Paris. Her var det hydraulisk fjæring, såvel
som servostyring og -bremser som en del av systemet.
DS 19 var den første bilen som var utstyrt med individuelle bremsekretsfor
på henholdsvis for- og bakhjulene, således, at bakhjulene
ikke fikk låse seg før forhjulene - for sikkerhetens skyld
... Her var også en halvautomatisk hydraulisk girkasse.
1957 ID 19
ID 19 var tilegnet dem som hadde Traction 11 og som ikke hadde midler
nok til å kjøpe den kostbare DS 19. På ID 19 var det
bare fjæringssystemet som var hydraulisk.
Hydraulikkoljen var fortsatt første generasjon av typen LHS, rødfarvet.
1965 LHS2
For både ID og DS ble nå oljen endret fra LHS til LHS2, ufarvet,
og mer motstands-dyktig mot korrosjon.
1966 LHM
I september 1966 kom nok en forandring av oljen, som nå heter LHM
og med grønn farve. Denne ble brukt til alle modeller frem til
fødselen av C5 i 2000.
1970 Citroën GS
Første modell av liten mellomklasse får hydraulisk system
for fjæring og bremser.
1970 Citroën SM
Ved lanseringen av SM fulgte hydraulisk fjæring og bremser som dens
kusine DS, men det kom også noen innovasjoner: DiRAVi, som kort
sagt kan oversettes med servoassistert progressiv selvopprettende styring,
slik som senere modeller som CX og XM V6 også fikk, samt hydraulikk-styrte
svingbare hovedlykter, og ikke bare rent mekanisk styrt slik som på
DS i 1967, samt en høydekorrektør.
1975 Citroën CX
Høsten 1974 lanseres modellen CX med hydraulisk
fjæring og bremser, og fra 1975 også med hydraulisk styring.
1982 Citroën BX
Til erstatning for GSA (efterfølgeren til GS) kom modellen BX med
hydraulikk som GS og for enkelte modeller også servostyring. BX
fikk forøvrig stor bakluke, noe som mange mente var en mangel på
CX.
1989 Citroën XM
CX's efterfølger ble XM. Den fikk en ny generasjon
hydropneumatisk fjæring, som ble gjort "hydraktiv". En
ekstra kule ble montert på for- og bakstillingene som var elektronisk
koblet slik at man kunne velge mellom normal og sportslig kjørestil,
dvs. myk komfortabel eller hardere sportslig stil, og som automatisk ble
hardere i svinger for å sikre en bedre kontroll over bilen.
1989 Peugeot 405
Den eneste Peugeot som fikk hydraulisk fjæring var
enkelte modeller av 405, men da bare på bakstillingen. Dette gjaldt
for 4x4 versjonene GR, SR og Mi16, og T16.
1993 Citroën Xantia
Xantia erstatter den aldrende modellen BX og får
neste generasjon hydraktiv, "Hydraktiv II". Dette ble samtidig
innført på modellen XM.
1994 Citroën Xantia
Xantia II fikk det såkalte systemet SC-MAC (Dispositif
Citroën de Mantien d'Assiette Constante), som gjør at bilen
ikke synker sammen ved parkering, men som holder bilen oppe i konstant
høyde selv når motor er avstengt.
1995 Citroën Xantia Activa
Første bil i verden med både SC-MAC og Hydractive
II.
2000 Citroën C5
C5 erstatter Xantia mens man ennu avventer Citroën
C6 som skulle erstatte XM.
C5 innvier en ny versjon av Hydractive hvor alt blir nytt :.
Alt blir nytt :
- Avvikling av den grønne LHM oljen som erstattes av en syntetisk
LDS (Liquide de Direction et Suspension),
- Avvikling av den tradisjonelle hydraulikkpumpen drevet av motoren via
vifteremmen, til fordel for en kompakt elektrisk pumpe-akkumulator,
- Avvikling av hydraulikksystemet anvendt på bremsene, i det nytt
europeisk regelverk som forbyr at bremsesystem er koblet sammen med noe
annet system, og som da krevet separat pumpe og akkumulator,
- Avvikling av hydraulikksystemet på styringen, og innføring
av klassisk servostyring, og dermed slutt på DiRAVi som XM hadde
på V6.
- De grønne kulene erstattes av grå skålformede type,
men ny membran av nylon, såkalt "multicouche",
- Avvikling av den mekaniske høydekorrektøren, som nu blir
elektrisk, som til gjengjeld tillater bilen å senke seg 10 mm i
høyde ved hastigheter over 100 km/t og gjenoppta sin gamle høyde
når hastigheten kommer under 90 km/t. På dårlig vei
og ved lave hastigheter, økes bilens høyde over bakken med
20 mm.
C5 ble ikke tildelt SC/CAR, men fikk Hydractive III og III+
Hydractive III er hverken mer eller mindre enn klassisk hydraulisk fjæring
begrenset av ett enkelt nivå på avfjæringen med fleksibel
høydekontroll.
Hydractive III+ tjener til å gjenfinne fleksibiliteten til hydraulikk-fjæringen
i Hydractive II, kjent fra XM og Xantia.
2006 Citroën C6
C6 modellen fikk et hydraktivt fjæringssytem direkte nedarvet
fra Citroën C5, men dog med visse forandringer:
- fjæring styrt av 16 tilstander som gir muligheten til 400 tilstandsendringer
pr sekund, hvorved kalkylen gjøres uavhengig for hvert hjul og
som holder orden på bilens generelle bevegelser på veien.
- en ekstra kule på både for- og bakstillingen gir ekstra
mulighet for stor fleksibilitet.
2008 Citroën C5 phase 2
Den nye generasjonen av C5 tilbyr standard metallisk fjæringssystem
på de rimeligere modellene, og hydraulisk system utelukkende på
de dyrere modellene i form av Hydractive III+
2017 den 1. juni
Siste bil med hydraulisk fjæringssystem triller ut fra Citroën-fabrikkene.
Det var en sort Citroën C5. Efter den dag finnes ikke dette systemet
på noen Citroën lenger.
###
Redaktørens filosofi :
60 års oppbygging av varemerke kastes ut med badevannet.... joda,
men leser vi nøye det ovenfor, er det vanskelig å oppfatte
virkeligheten anderledes enn at politikerne i EU har drept Citroën
og denne merkevarebyggingen via sine vedtak.
Gad vite om de virkelig kan dokumentere at biler som f.eks. XM var mer
trafikk-farlige enn den påfølgende C5 som ble underlagt de
nye reglene ... eller var dette et resultat av konkurrenters lobbyvirksomhet...?
Jeg bare
spør - hører gjerne fra noen om der finnes dokumenterbar
informasjon..
|
|

|
|
|
 |
|

En dobbel menbran av gummi
skiller ad gass og olje.
Gassen er nitrogen, og
oljen er LHM |
|
|
 |
|
 |
|
|
 |
|
|
|