Tips fra C6 eiere og kjennere


Vakuum lekkasje i swirl flap membrane

En feil som jeg er ganske sikker på mange har, men ikke veit at de har; vakuum lekkasje i swirl flap membranene eller i plastrørene til disse. Rørene har en tendens til å være meget sprøe pga varme fra motoren og knekker veldig lett der det er kul på røret ved overgangen til gummislangene. Er det knekt en plass, så kan man jo selvfølgelig bare tre på gummislangen igjen, men passe på å få ut plastrester fra slangen først, disse kan være litt pirkete å få ut, med trykkluft går det greit. Men som regel er det dårlig andre plasser også, og da kan det bli litt kort å kutte og sette sammen igjen, så litt ekstra slange kan være greit å ha da. Rekkefølgen inn på den elektriske styringsventilen som sitter utenpå det øvre/bakre regreimlokket er "in" på enden som kommer fra vakuumpumpa, så "out" til membranene eller swirl-flap-aktuatorene og "atm" til åndeventilen/filteret.

Når det gjelder membranene, sprekker disse gjerne i kanten pga en litt skarp støpekant i plasten, den delen med arm på, stempelet om du vil. Ved montering av ny membran kan det være greit å være sikker på at det er helt glatt her, så ev pusse litt med fint smergelpapir. Delene kjøper du ikke hos Citroën, da blir du unødvendig fattig, og må kjøpe mye mer enn du trenger, nemlig hele plast toppdekselet. Men om du går til en Jaguar/Land Rover forhandler, så får man akkurat det man trenger til laaangt hyggeligere pris??, et rep.kit altså, delenr C2C41233.

Sjekk aktuatorene ved å suge på røret til disse, det midterste av røra inn på el.styringsventilen.












Good luck !

Mvh Christian Raddum
2019.02.13



 


 

 

 
Henvendelser til: