|
|
Vakuum
lekkasje i swirl flap membrane
En feil som jeg er ganske sikker på mange har, men ikke veit at
de har; vakuum lekkasje i swirl flap membranene eller i plastrørene
til disse. Rørene har en tendens til å være meget sprøe
pga varme fra motoren og knekker veldig lett der det er kul på røret
ved overgangen til gummislangene. Er det knekt en plass, så kan
man jo selvfølgelig bare tre på gummislangen igjen, men passe
på å få ut plastrester fra slangen først, disse
kan være litt pirkete å få ut, med trykkluft går
det greit. Men som regel er det dårlig andre plasser også,
og da kan det bli litt kort å kutte og sette sammen igjen, så
litt ekstra slange kan være greit å ha da. Rekkefølgen
inn på den elektriske styringsventilen som sitter utenpå det
øvre/bakre regreimlokket er "in" på enden som kommer
fra vakuumpumpa, så "out" til membranene eller swirl-flap-aktuatorene
og "atm" til åndeventilen/filteret.
Når det gjelder
membranene, sprekker disse gjerne i kanten pga en litt skarp støpekant
i plasten, den delen med arm på, stempelet om du vil. Ved montering
av ny membran kan det være greit å være sikker på
at det er helt glatt her, så ev pusse litt med fint smergelpapir.
Delene kjøper du ikke hos Citroën, da blir du unødvendig
fattig, og må kjøpe mye mer enn du trenger, nemlig hele plast
toppdekselet. Men om du går til en Jaguar/Land Rover forhandler,
så får man akkurat det man trenger til laaangt hyggeligere
pris??, et rep.kit altså, delenr C2C41233.
Sjekk aktuatorene ved
å suge på røret til disse, det midterste av røra
inn på el.styringsventilen.





Good luck !
Mvh Christian Raddum
2019.02.13
|
|
|