Paul Magès -
Le père de l'hydraulique chez Citroën
Paul Ernest Mary Magès, født 9 Mars 1908 à Aussois
en Savoie, død den 22. september 1999 à Garches, les Hauts-de-Seine
i en alder av 91 år, er en brilliant oppfinner og far til hydraulikk
systemet hos Citroën.
Men ikke bare det, hans
studier bragte blant annet også innen planleggelse, bremse-systemer,
hydrostatisk kraftoverføring, carburation, kjøreegenskaper
og mange andre temaer i tillegg. Han er kjendt som en av de mest oppfinnsomme
ingeniører i sin generasjon.
Paul Magès kom til Citroën 17 år
gammel i 1925 og startet som teknisk tegner. Efter å ha arbeidet
i ulike avdelinger, fikk Pierre-Jules Boulanger øynene opp for
Magès. Boulanger var assisterende generaldirektør (vice-président)
og sjef for Bureau d'études hos Citroën og identifiserte Magès
som en grunnleggende tenker.
På den tiden var de opptatt av problemer
med bremser og fjæring på 2CV.
De visste at myk fjæring ga dårlige veiegenskaper, og at en
rigid fjæring var ubehagelig. Magès fikk idéen om
at hvis avfjæringen ikke var konstant, men en variabel, kunne den
være hardere ved høye hastigheter og mykere ved lavere hastigheter.
Magès begynner
å eksperimentere, og det reiste seg mange problemstillinger som
bl.a. at fabrikken selv måtte utvikle og lage alt hva de trengte.
Inspirert av flyindustrien finner de løsninger.
Efter flere års arbeider med materialer,
membraner, oljer og tette rør, starter den virkelige implementeringen
i kjøretøy. De tok noen Traction og H-type biler og utstyrte
dem med systemet. Boulanger blir imponert over resultatene og lar prosjektet
fortsette.
Hydraulisk system ble første gang lansert
på Traction i 1954, og ett år senere kunne også DS-modellen
briljere med dette systemet au Salon de Paris.
De kunne også konstantere, at det hydrauliske
system kunne betjene både styring og bremser i tillegg til avfjæringen,
samt konstant bakkeklaring.
Systemet var den gang naturlig nok preget av i
begynnerstadiet, men det er et faktum at systemet i forbedret versjon
fortsatt selges i vår tid på C6 og C5 modellene. Det viser
at Magès lykkes til de grader. Selv døde han i 1999.
Paul Magès fulgte
ordene fra en tidligere fransk artist, som en gang skal ha uttalt: "Alle
trodde det var umulig, unntatt en idiot som ikke visste bedre, og som
bare gjorde det".
Komponenter i systemet:
Som vi ser av tegningen til høyre, inneholder det hydrauliske systemet
en rekke komponenter:
- Pumpe
- Akkumulator
- Kuler
- Fjæringssylindere
- Stabilisatorstag
- Høydekorrektør
- Trykkregulator
|