|
|
Den nye EU-normen for forbruk av drivstoff, som danner
grunnlaget for bilavgifter, heter WLTP og erstatter den gamle NEDC.
Hensikten med reformen er å få et mer realistisk bilde av
forbruk og utslipp på biler under normale og virkelige kjøreforhold
ute på veiene basert på gjennomsnittsforhold, dvs. uten å
ta hensyn til ulike sjåførers kjørestil, ulik trafikktetthet
eller ulike klima-forhold.
Konsekvensen av reformen er at CO2-utslipp for en og samme bil vil øke
under de nye målemetodene som funksjon av at mer realistiske kjøreforhold
legges til grunn. Samtidig vil el-rekkevidden til en ladbar hybrid vil
synke signifikant med WLTP.
Dette er vel og bra, men i Norge medfører samtidig denne reformen
betydelige økninger i bilavgiftene allerede fra 1. september 2018.
NEDC = New European
Driving Cycle
WLTP = Worldwide harmonized Light vehicle
Test Procedure
Overgangen skjer i tre steg :
1: September 2017
WLTP anvendes herefter på alle nye bilmodeller som introduseres
i markedet for første gang. Bilprodusentene kunne allerede fra
juli 2017 begynne å benytte den nye WLTP-normen.
2: September 2018
WLTP kommer til anvendelse ved all registrering av nybil fra og med 1.
sept. 2018.
3: September 2019
Siste frist for salg av et begrenset (!) antall nybiler på
restlager som var underlagt den gamle normen NEDC.
I Norge er det imidlertid slik, at WLTP erstatter NEDC på alle personbiler
fra januar 2019 og på lette nyttekjøretøy (inkl. varebiler)
fra januar 2020. Men som en gradvis overgang øker avgiftene allerede
1. juli 2018 og ytterligere fra 1. september 2018.
Det er logisk at norske bilpriser øker som følge av den
nye normen, fordi de norske avgiftene så sterkt er knyttet til CO2-utslipp.
Men man kan spørre seg hvorfor ikke de ansvarlige myndigheter nettopp
derfor går inn i eksisterende satser og reduserer dem slik at den
nye og forbedrede målenormen kunne ende opp med bilpriser à
la de eksisterende.
Innføring av den nye WLTP benyttes tydeligvis aktivt som anledning
til å hanke inn ytterligere bilavgifter i et land som allerede ligger
i teten av avgifter internasjonalt sett.
Slik avgiftsøkning gjør at WLTP som i seg selv var et fornuftig
tiltak, fører til at kanskje mange nøler eller avventer
med å kjøpe ny bil, slik at en ønsket utskiftning
av vår bilpark med mange gamle biler går tregere.
- Altså, at miljø-effekten blir motsatt av den ønskede.
Forstå det den som kan.
Motor.no har laget en oversikt over påslagene. Der leser vi bl.a.
at populære modeller som Skoda, Ford og Volvo får påslag
på godt over 70 000 kroner, mens f.eks. de nye Peugeot-modellene
2008 og 3008 får et påslag på under halvparten. Citroën
er ikke nevnt i den listen.
Fra ACEA – Association des Constructeurs
Européens Automobiles har vi
hentet følgende oversikt som beskriver den nye WLTP contra den
gamle NEDC :
|
NEDC |
WLTP |
|
|
|
Testsyklus |
En enkelt test |
Flere dynamiske testsykluser |
Testtid |
20 minutter |
30 minutter |
Distanse |
11 km |
23,25 km |
Faser |
66% bykjøring,
34% utenfor by |
4 flere faser med
52% bykjøring
og 48% utenfor by |
Gj.snitts fart |
34 km/t |
46,5 km/t |
Maks.fart |
120 km/t |
131 km/t |
Utstyrsnivåer |
Ikke tatt hensyn
til |
Tilleggsutstyr tas
hensyn til |
Endringer i fart |
Fast hastighet |
Differensiert fart |
Temperaturer |
Lufttemp. mellom
20-30 grader |
Måles ved 23
grader korrigert til 14 grader for CO-måling |
|
|
|
|
|
|