![]() ![]() ![]() |
DiRAVi |
||||||||||||||||||
Kraften til DiRAVi kommer fra Citroëns hydropneumatiske system for fjæring og bremsing, hvor kraft overføres med den spesielle grønne oljen LHM. Dette spesielle Citroën
system ble anvendt for første gang i Citroën SM i mars 1972.
Citroën CX fikk også systemet da den kom i 1974, pluss at efterfølgeren
XM fikk det på de dyreste modellene med V6 motor. Foruten Citroën,
er systemet anvendt hos Maserati Quattroporte II og Maserati Khamsin. Høydepunkter - Fullt hydraulisk system, dvs. ingen direkte mekanisk sammenheng mellom rattets aksel og styringen under normal drift - Hydraulisk operert i motsetning til konvensjonell servoassistert styring - Selvopprettende funksjon, således at rattet automatisk går tilbake til null- stilling, dvs tilbake til rett frem posisjon både under kjøring og ved parkering - Føler er innbygget, som registerer bilens hastighet og rattets utslag, som igjen gir signaler slik at pådraget av kraft avtar ved høyere hastigheter og øker ved lavere hastigheter (derav progressiv). - Kraften til styringen kommer fra det samme hydrauliske Citroën system som også driver fjærings- og bremsesystemet. - Systemet er laget slik at bilen kan styres med manuell kraft dersom det hydrauliske systemet skulle svikte. - En sikkerhetsventil gir kraft til hver av de tre kretsene i bilen, som går til hhv. styring, bremser og fjæring. - Styringen er den første
kretsen som mister kraft ved eventuell feil, siden styringen kan overtas
manuelt av føreren. Fordeler med DiRAVi
Ulemper med DiRAVi
- Noen førere som måtte mene at feedback fra veibanen er
av betydning, vil bli skuffet med DiRAVi ...
- Parkering. - Om man ønsker å lukeparkere med hjulene inn mot fortaus - kanten, noe DiRAVi ikke gir mulighet til, kan rattet dreies i ønsket posisjon og holdes der mens tenningsnøkkel tas ut. Rattlåsen vil da sørge for at rattet og hjulene ikke retter seg opp. Systemet tar ingen skade av dette. - Justering. - Dersom "rett frem" skulle vise seg ikke å være helt 100% riktig, f.eks. efter hjulbytte, kan nullpunktet meget lett justeres.
|
|
![]() |
Henvendelser
til: ![]() |
![]() |